YellowPear

KRÓTKO I NA TEMAT. PO PROSTU PISZ.

CWICZENIA

W pracy nauczyciela zdarzają się momenty, kiedy wraca do książek, które przeczytał jeszcze jako student. Mimo, że rynek obfituje w wartościowe pozycje ułatwiające budowanie lekcji języka polskiego, to wśród „lektur z przeszłości” można odnaleźć takie, do których warto zajrzeć po raz kolejny. I nie chodzi tu o pobieżne prześledzenie treści, ale szczegółową analizę rozdziałów oraz odszukanie elementów, jakie wspomagają pracę pedagoga. Wartościowe wskazówki można odnaleźć w starej książce Marii Nagajowej Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej. Wskazówki ważne nie tylko dla nauczyciela, ale (moim zdaniem) również dla blogera. 

TEORIA I PRAKTYKA DR MARII NAGAJOWEJ

Doktor Maria Nagajowa była absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego, autorką książek oraz podręczników do nauczania języka polskiego. Jako praktyk – zarówno pedagog jak i metodyk oraz pracownik naukowy – starała się budować fundamenty pod właściwe podejście do kształcenia umiejętności korzystania z naszego ojczystego języka. 

ĆWICZENIA LITERACKIE

Dość dużą część swojej pracy Maria Nagajowa poświęcała krótkim ćwiczeniom literackim. Jej zdaniem miały one znaczną przewagę nad propozycjami tworzenia długich wypracowań, ponieważ mogły być wykonywane w klasie, pod kierunkiem nauczyciela i zakładały praktyczny cel nauczania. Nie wymagały wielkiego nakładu czasu oraz nie stwarzały wielu problemów natury stylistycznej. Dzięki temu stały się znakomitym początkiem do kreowania form dłuższych i bardziej skomplikowanych.  

ĆWICZENIA LITERACKIE 2

Autorka książek dla pedagogów dostrzegła również, że krótkie ćwiczenia literackie są ważną pomocą podczas niwelowania różnic między językiem mówionym, a pisanym. Budowała proste zadania, zaplanowane do wykonania podczas jednej lekcji oraz pracowała nad kształceniem umiejętności dostrzegania celu używania konkretnych rodzajów zdań. To przyniosło szybkie efekty w postaci emocjonalnych tekstów, bazujących na oszczędności słów.

ĆWICZENIA LITERACKIE – WIELOŚĆ ROZWIĄZAŃ 

KRÓTKIE ĆWICZENIA LITERACKIE

Pozycja Marii Nagajowej, którą omawiałam podczas zajęć na studiach, już wtedy zainspirowała mnie do tworzenia własnych ćwiczeń literackich. Aktualnie nadal je przygotowuję i wykorzystuję nie tylko podczas lekcji, ale również w codziennym samokształceniu.

Pisemne wyrażanie swoich myśli nie zawsze jest łatwe. By to zrobić, najpierw należy zrozumieć temat, zaangażować pamięć, wyselekcjonować obrazy, skojarzenia, pojęcia oraz odpowiednio je ułożyć. Podczas pisania możesz albo pójść na żywioł, albo zadawać mnóstwo pytań. To trochę jak stanie przed niewidzialnymi drzwiami z napisem „problem”. By je przekroczyć, trzeba dostrzec co lub kto okaże się problemem. Jak dokonać takiego wyboru, jak połączyć słowa, by tekst stał się logiczny i uporządkowany. Jakich użyć sformułowań, by najtrafniej przekazać daną informację. To właśnie (między innymi) dzięki krótkim wprawkom, w których pozwalamy sobie na wielość rozwiązań, zdobywamy wiedzę i umiejętności, które pozwalają nam pisać coraz lepiej.

ĆWICZENIA LITERACKIE – POZYTYWY TWORZENIA

Krótkie ćwiczenia literackie3

Widzę dużo pozytywów stosowania krótkich ćwiczeń literackich, dlatego też proponuję je swoim uczniom. Przede wszystkim takie formy prac pisemnych budzą zainteresowanie, rozwijają predyspozycje do kreowania najróżniejszych światów i bohaterów, inspirują do poznawania twórczości innych. Uczniowie wyrabiają w sobie nawyk dbałości o język, nie unikają powtórnego czytania tekstów, a tym samym analizują własne błędy. Szybciej dostosowują środki językowe do sytuacji, w jakiej stawiają swoje postacie. Łączą fakty, wychodzą poza schematy, są kreatywni. Wyciągają właściwe wnioski. Ćwiczą  umysł i warsztat. Piszą, czytają, szukają inspiracji. Uczą się, kiedy pozwolić swojej wyobraźni na wolność, a kiedy próbować ją zdyscyplinować.

BAW SIĘ SYSTEMATYCZNIE

Krótkie ćwiczenia literackie5

Bez względu na to czy chodzi o dostarczenie przeżyć, czy przekazanie informacji, czy ważna jest śmierć czy narodziny, radość czy smutek – wszystkie te zagadnienia mają być ujęte w słowa, które uwiecznisz na papierze. To nie jest łatwe, ale „żeby pisać, trzeba pisać”, więc pisz i jednocześnie ucz się jak pisać. Korzystaj z wiedzy ludzi doświadczonych, wracaj do starych książek, bo nigdy nie wiadomo, jakie perełki mogą skrywać. Każdego dnia poświęć kilkanaście minut na krótkie ćwiczenia literackie. Wierzę, że systematyczna zabawa w tworzenie tekstów, odrobina zaangażowania oraz otwarty umysł, wpłyną pozytywnie na doskonalenie Twojego warsztatu pisarskiego.

Jeśli chcesz poznać inne ćwiczenia i zabawy kreatywne, serdecznie zapraszam Cię do dwóch grup, w których możesz rozwijać swój potencjał, dobrze się bawić oraz pracować nad swoim warsztatem. Jak zrobić wpis na bloga, żeby czytelnika wyrwało z butów to zdaniem admina Maćka (i nie tylko admina) „miejsce dla tych zwariowanych szaleńców, którzy chcą pisać jeszcze lepsze teksty”. Druga grupa – Uwolnij słowa – poświęcona jest szeroko pojętej kreatywności. Małgorzata, która ją założyła, dba o to, by pomysły uwalniane były w sposób nieszablonowy i budzący zainteresowanie.  

*          *          *

Wszystkie ćwiczenia zawarte w tekście pochodzą z mojego autorskiego kursu online Napisz ze mną książkę dla ukochanego dziecka i obudź pasję do czytania.

Katarzyna Berska

  • Pierwszy raz spotykam się z ćwiczeniami literackimi 🙂

  • Malwina Z

    fajny pozyteczny wpis:)

  • Kurczę, pamiętam, że w szkole mieliśmy takie dodatkowe zajęcia „kółko literackie”. tam właśnie dużo było takich ćwiczeń. I pamiętam, że sprawiały mi ogromną frajdę! Chyba muszę znowu sobie „popisać”

  • Bardzo fajne ćwiczenia, ale jak tak sobie wyobrażam umiejętności pisania tekstów współczesnych nastolatków, niezmiennie widzę te „wypracowania” w ich zeszytach, które zajmują maksymalnie JEDNĄ STRONĘ i są tak nasączone potem cierpiętnika, jak gąbka wodą…

  • Zacisze Lenki

    Ja też pierwszy raz słyszę o ćwiczeniach literackich. Jak będę na Fb, zajrzę grupy, może znajdę coś dla siebie.

  • Zawsze piszę na żywioł 🙂 choć wcześniej w głowie mam plan. Emocje zawsze znajdują ujście i zastępują wiedzę. Hmnnnn chyba powinnam wypróbować tę metodę.

  • Polecenia do ćwiczeń brzmią naprawdę ciekawie 😀 szkoda tylko, że tak trudno znaleźć na to wszystko czas. A jak wiadomo – praca nad warsztatem jest ogromnie ważna…

  • Ćwiczenie z balonem bardzo fajnie 🙂 Ale z reguły piszę to co właśnie nasuną mi moje myśli 🙂

  • Podoba mi się zdanie: „żeby pisać, trzeba pisać” 😀 W teorii to oczywiste, a w praktyce.. nie zawsze 🙂

  • Bardzo ciekawe zadania! Tylko wrócę z pracy i będę testował 🙂

  • Kiedyś z przyjemnością uczestniczyłam w takich ćwiczeniach literackich, sprawiało mi to wielką frajdę, dziś już nie mam na to czasu, choć często chwytając temat zastanawiam się, jak bym do niego podeszła, to już weszło w moją krew. 🙂

    • Pamiętam licealne kółka literackie, zaangażowanie nauczycielki, aby uaktywnić w nas kreatywne podejście do języka polskiego. 🙂

  • Świetne zadania! Bardzo przydatne dla mnie. Jak będę mieć więcej czasu, z chęcią poćwiczę 🙂

  • Świetne ćwiczenia! Muszę je przerobić 🙂

  • Bomba! Na razie weny jak znalazł 🙂

  • Zrobiłam sobie ćwiczenie z książką i wyszło mi, że chciałabym zamieszkać w krainie, w której byli bohaterowie „Opowieści z Narni.” i wyobraźnia mnie poniosła. Tyle się działo w tej Narni. Mój mąż z kolei, jak robił sobie w głowie takie ćwiczenie, wyszło mu, że znalazł się w „Alicji w krainie Czarów”. Do tej książki i krainy przyciąga go język. I rzeczywiście ta pozycja jest wyjątkowa. W końcu napisał ją matematyk;-)

  • Takie ćwiczenia są świetne. Fascynują mnie szczególnie krótkie formy, ponieważ z natury jestem osobą, która nie potrafi skończyć pisać… Piszę i piszę i wszystko wydaje mi się baardzo ważne, że nie mam co wykreślić 😛

  • Ciekawe ćwiczenia, na pewno pobudzają wyobraźnie 🙂

  • Ćwiczenia zawsze pomagają pobudzić kreatywność i doszlifować warsztat. Na ten moment, nie zostaje mi an to niestety czasu 🙁 Ale piszę codziennie, plus czytam. To podstawa.

  • Dziękuję za wzmiankę o grupie 🙂

Poznajmy się bliżej

Przede wszystkim Mama.

Z wykształcenia filolog polonista, literaturoznawca i językoznawca, grafik DTP.

Z zamiłowania choreograf tańca ludowego, fotograf.

Blogostrefa

Blogostrefa

Jedyne takie czasopismo
dla blogerów

Współpraca

FitSpirit.pl
Inspiracje Dla Szkoły
SP KAŁUSZYN
Drzewo Pokoleń

Pozostańmy w kontakcie

Współpraca

FitSpirit.pl
Inspiracje Dla Szkoły
SP KAŁUSZYN
Drzewo Pokoleń