YellowPear

POŁĄCZENIE SIŁ TO POCZĄTEK. O FUNKCJONOWANIU W GRUPIE.

Pierwsze kilka dni stycznia spędziłam w Białym Dunajcu. Zespoły, których jestem opiekunem i choreografem uczestniczyły w Międzynarodowym Festiwalu Pieśni i Tańca Intershow w Nowym Targu. Był to bardzo aktywny czas. Pełen nerwów podczas prezentacji konkursowych, dziecięcego szaleństwa na nartach, tęsknoty do własnych dzieci, które pozostały w domu pod opieką Taty… Był to również czas obserwacji i analizy – miejsc, ludzi, wydarzeń, samej siebie. Chciałabym dziś podzielić się z Tobą przemyśleniami, które nasunęły mi się podczas tych kilku dni w górach oraz już po powrocie – w trakcie pracy i bycia w domu. Przemyśleniami dotyczącymi funkcjonowania w grupie.

TWORZENIE WIĘZI

GRUPA (9)

Wiele jest definicji grupy jako podstawowej formy życia społecznego. Badacze mówią o pewnej ilości osób, które komunikują się ze sobą twarzą w twarz, mają wspólny cel, działają według narzuconych norm. Dla mnie grupa to pewna zbiorowość, w której zachodzą interakcje – osoby przekazują sobie informacje, współdziałają, zajmują określone pozycje, dążą do pewnych efektów i łączy je mniejsza bądź większa więź emocjonalna. I ta więź moim zdaniem jest najważniejsza. Im silniejsza, tym grupa będzie bardziej spójna, zintegrowana, im słabsza tym większe „niebezpieczeństwo” rozpadu, bałaganu.

POSZUKIWANIA I ODPOWIEDZIALNOŚĆ

GRUPA (2)

Obserwując dorosłych i dzieci zauważyłam, że o ile dzieci rozpoczynają poszukiwania grup nieświadomie, o tyle dorośli „dobierają się” celowo, szybciej ustalając zasady i budując kontakt między sobą. Dzieci są bardziej otwarte, mimo że wahają się, często zmieniają zdanie, to w widoczny sposób okazują zainteresowanie. Nie kryją emocji – smutek pochodzący z odrzucenia wyrażają złością, łzami lub niechęcią do bycia w grupie. Są szczęśliwe, gdy odczuwają akceptację i są zauważane. Wszystko jest u nich wyolbrzymione i dzieje się dużo szybciej niż w przypadku dorosłych. Dzieci walczą, rywalizują, często sprawiają sobie przykrości, ale chętniej wybaczają, dogadują się i pozwalają na zapanowanie zgody. Odważyłabym się nawet wyrazić zdanie, że „są bardziej odpowiedzialne za grupę niż dorośli”

MAŁA I DUŻA GRUPA

GRUPA (3)

Najefektywniej dzieci pracują w małych grupach. Mi, jako nauczycielowi/opiekunowi, również łatwiej jest zapanować nad mniej licznym zespołem. Rzadziej pojawiają się konflikty, szybciej następuje realizacja zadań, kontakt między członkami grupy jest szybszy, a jakość komunikacji lepsza. Jednocześnie jednak zauważam, że w takiej sytuacji jedynie od czasu do czasu pojawiają się pewne ważne typy stosunków społecznych. Wyjątkowo rzadko wchodzi w grę negacja, niechęć, a częściej następuje większa zależność od hierarchii i szybsza akceptacja lidera.

Druga strona medalu to duża grupa, w której trudniej o komunikację twarzą w twarz każdy z każdym, spójność czy kompromis. Częściej pojawiają się konflikty, bunt, tworzą się podgrupy i ujawnia się wrogość wobec siebie. Jeśli jednak uda nam się (jako rodzicom, nauczycielom, opiekunom) odnaleźć sposoby na konstruktywne rozwiązanie konfliktów, zapoznać z nimi grupę, skierować do niej jasny komunikat, uczyć taktownych informacji zwrotnych, efekt naszych działań będzie dużo bardziej spektakularny niż w przypadku mniejszej grupy.

POZYTYWY I NEGATYWY

GRUPA (4)

Rozmawiając z dziećmi i dorosłymi (na wyjeździe i w szkole) na temat funkcjonowania w grupie oraz tego, co daje bycie obok innych ludzi, moi uczniowie i ich rodziny zdecydowanie wskazali więcej pozytywów niż negatywów, choć te również się pojawiały. Wypunktowałam je dla Ciebie:

Pozytywy bycia w grupie:

  1. Większy dostęp do wszelkich informacji
  2. Wzajemna pomoc
  3. Dzielenie się zadaniami – nauka współdziałania
  4. Towarzystwo osób o podobnych poglądach – przyjaźnie
  5. Pobudzenie aktywności i kreatywności
  6. Szybsze osiągnięcie założonego celu
  7. Socjalizacja
  8. Dzielenie się swoją indywidualnością

Negatywy bycia w grupie:

  1. Robienie czegoś za kogoś (wykorzystywanie)
  2. Spory i kłótnie, krzyki
  3. Trudności w określaniu jednego celu
  4. Niezgoda w podejmowaniu decyzji
  5. Walka o przywództwo
  6. Zatarcie indywidualności człowieka

Jak widzisz moi „rozmówcy” dostrzegli więcej pozytywów bycia w grupie, ale nie pozostali nieświadomi problemów, które mogą się pojawić wówczas, gdy będą wypełniać zadania wspólnie z innymi. Muszę dodać, że nasze zespoły nieco różnią się od grup klasowych – dzieciaki przede wszystkim łączy miłość do tańca i muzyki, i to sprawia, że konflikty występują dużo rzadziej niż te obserwowane przeze mnie w szkole. Mam również ogromną pomoc rodziców i w sytuacjach trudnych mogę liczyć na wsparcie. Nie zawsze jest różowo, bo w końcu my również stanowimy grupę bardzo różnych ludzi, mających inne poglądy. Łączy nas jednak jeden cel – zadowolenie i uśmiech na twarzach naszych dzieci – i to niesamowicie pomaga we wspólnych działaniach. 

DOBRA I ZŁA SAMOTNOŚĆ ?

GRUPA (8)

Jaki wniosek można wyciągnąć z rozmów i przemyśleń? Jeden z chłopców w szkole stwierdził: „Na pewno gorzej być samemu” i moim zdaniem jest w tym sporo prawdy, bo konflikty, sytuacje problemowe najczęściej można rozwiązać, znaleźć kompromis, a niemożność podzielenia się z kimś swoimi emocjami, smutkiem czy radością prowadzi do ogromnej samotności – takiej, której nie można nazwać pozytywną. Ta pozytywna samotność – chwila z samym sobą, pewnego rodzaju oddalenie od grupy, poczytanie książki w ciszy – moim zdaniem również istnieje, ale to już temat na kolejny tekst…

Inżynier Henry Ford powiedział:
“Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces”. 
Jestem bardzo ciekawa, jakie jest Twoje zdanie na temat współdziałania z innymi oraz radzenia sobie z tymi gorszymi momentami funkcjonowania w zespole. Będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się swoimi przemyśleniami w komentarzu.

podpis

Katarzyna Berska

Bardzo się cieszę, że tu jesteś. Nazywam się Katarzyna Berska. Moja codzienność to zarządzanie projektami, odkrywanie talentów oraz motywowanie do twórczej i efektywnej pracy. Przygotowuję notatki wizualne, dzięki którym uczę dzieci właściwej organizacji czasu. Uwielbiam mind mapping, literaturę dziecięcą oraz polski folklor. Jestem mamą trójki dzieci, żoną policjanta. Cenię muzykę budzącą emocje, poranki przynoszące spokój oraz moje dwa psy, które na każdym kroku okazują mi swoją miłość.

Poznajmy się bliżej

Bardzo się cieszę, że tu jesteś.

Moja codzienność to zarządzanie projektami, odkrywanie talentów oraz motywowanie do twórczej i efektywnej pracy.

Przygotowuję notatki wizualne, dzięki którym uczę dzieci właściwej organizacji czasu. Uwielbiam mind mapping, literaturę dziecięcą oraz polski folklor.

Jestem mamą trójki dzieci, żoną policjanta. Cenię muzykę budzącą emocje, poranki przynoszące spokój oraz moje dwa psy, które na każdym kroku okazują mi swoją miłość.

Newsletter



Numer 5 już w sprzedaży

Blogostrefa

Współpraca

FitSpirit.pl
Inspiracje Dla Szkoły
SP KAŁUSZYN
Drzewo Pokoleń

Pozostańmy w kontakcie

Współpraca

FitSpirit.pl
Inspiracje Dla Szkoły
SP KAŁUSZYN
Drzewo Pokoleń