YellowPear

KOMUNIKACJA EMPATYCZNA I JEJ ROLA W NASZYM ŻYCIU

Niezrozumienie przychodzi bez pytania. Nie puka delikatnie do drzwi, nie czeka na zaproszenie do środka. Wpada z rozwianymi włosami, rozsiada się w głębokim fotelu i rozpoczyna rozmowę. Nie jest dobrze – stwierdza – życie w wiecznym niedoczasie, niezadowalające wyniki działań, wymagający klienci i ta wszechogarniająca bezsilność. Wzdychasz głęboko, chcąc jak najszybciej pozbyć się nieproszonego gościa. Jednak walkę z przybyłym nie tak łatwo wygrać. Najpierw bowiem trzeba zrozumieć potrzeby innych, by samemu zostać odpowiednio zrozumianym.

WAŻNA ROLA KOMUNIKACJI

Komunikacja międzyludzka to jedna z najważniejszych umiejętności w naszym życiu. Sprawność, dzięki której nabywamy nowe kompetencje, wzbogacamy swoją wiedzę, nawiązujemy kontakty oraz odnosimy sukcesy. Bez skutecznej komunikacji nie ma mowy o zaufaniu, współdziałaniu w grupie oraz realizacji naszych potrzeb.

Od czego, więc zacząć, by rozumieć innych i być rozumianym?

Stephen R. Covey w swojej książce 7 nawyków skutecznego działania, jako najważniejszy element komunikacji, wskazuje słuchanie empatyczne, którego celem jest pełne, emocjonalne i intelektualne, rozumienie mówiącego. Nie tylko na płaszczyźnie słów, ale również gestów, uczuć i zachowań. Należy próbować dotrzeć do szczegółów, werbalizować potrzeby oraz wątpliwości rozmówców, nie oceniać i nie wyciągać wniosków bez dokładnego poznania sytuacji, w której właśnie się znajdują.

Rozdział o komunikacji empatycznej to moja ulubiona część książki Covey`a. Dzięki niej buduję w sobie pokorę, bo moim zdaniem to właśnie w pokorze, w postawieniu potrzeb innych nad swoimi, tkwi prawdziwie skuteczna komunikacja. Własna historia, doświadczenie życiowe i zawodowe na nic się nie przydadzą, jeśli nie zrozumiem dokładnie, w czym leży problem mojego rozmówcy.

Skutecznie działający sprzedawca stara się najpierw zrozumieć potrzeby, preferencje i możliwości klienta. Sprzedawca – amator sprzedaje produkty; sprzedawca – profesjonalista – zaspokaja potrzeby i rozwiązuje problemy.

JAK WYPRACOWAĆ W SOBIE UMIEJĘTNOŚĆ SKUTECZNEGO SŁUCHANIA

Autor 7 nawyków skutecznego działania na tacy podaje czytelnikowi sposoby na wypracowanie umiejętności skutecznego słuchania. By, więc Twój rozmówca poczuł, że go rozumiesz, na wstępie należy powtórzyć treść, którą Ci przekazuje, następnie ją przekształcić, czyli opisać innymi słowami jego myśli, później wzbogacić sformułowania o uczucia, a na końcu połączyć drugi i trzeci element. Przekształcić treść i odzwierciedlić uczucia. Wszystko, więc opiera się na emocjonalnym podejściu do drugiego człowieka i tego, co do Ciebie mówi. Nie należy narzucać własnego zdania, a słuchając, skoncentrować się na najlepszym rozwiązaniu, bez zbyt szybkiego interpretowania treści.

STAWIAJ PYTANIA I DOKŁADNIE POZNAWAJ PROBLEMY INNYCH 

Ostatnio miałam ogromną przyjemność rozmawiać z Jadwigą z Laboratorium Zmieniacza. Sesję z trenerką otrzymałam w BloBoxie – pudełku dla Blogerów, który trafił w moje ręce od Dagmary. Sama konwersacja odbyła się w momencie, kiedy najbardziej jej potrzebowałam i mimo, że nie zdawałam sobie wówczas z tego sprawy, zbudowała we mnie poczucie siły i pewności działań. Muszę przyznać – Jadwiga potrafi słuchać. Słuchać empatycznie. Szczerze i bez nacisku szanować każde słowo. Być cierpliwą, wnikliwą i wrażliwą, a przy tym budować komfortowe warunki do rozmowy.

WARTOŚCIOWE RADY ZNAJDZIESZ W LITERATURZE

W jednej ze swoich książek inny autor – Brian Tracy – wspomina, że co najmniej 85 procent naszego szczęścia bierze się z udanych relacji z innymi ludźmi […] a w naszym interesie jest stałe doskonalenie stosunków międzyludzkich. Między wierszami czytamy również o tym, o czym pisze Covey, że należy zapomnieć o sobie i swoich problemach, by otworzyć się na pozytywną komunikację z innymi.

SEDNO KOMUNIKACJI

I to jest właśnie sedno komunikacji empatycznej – traktowanie ludzi tak, jak sami chcemy być traktowani. Szanowanie ich czasu, docenianie umiejętności, wzmacnianie samooceny, a tym samym budowanie poczucia wartości, które dodaje skrzydeł w działaniach i dążeniu do celu. Samodyscyplina i samokontrola uczuć, wyjście poza siebie i akceptacja drugiego człowieka, bez osądzania i krytyki jego zachowań. I nie, nie chodzi tu o bezmyślne aprobowanie wszystkich aktywności naszych rozmówców, ale o stworzenie takich warunków dyskusji, by była ona pełnym zaufania dialogiem, w którym odczuwana jest ważność każdego słowa, gestu i emocji.

Czasem niezrozumienie przychodzi bez pytania. Rozsiada się w fotelu. Powoduje, że nie jesteś w stanie sobie z nim poradzić. Zanim jednak ocenisz i zinterpretujesz zachowania innych, spójrz na wszystko z dystansu. Włącz empatyczne słuchanie i dopiero wówczas wymagaj właściwego zrozumienia.

*          *          *

Do napisania tego tekstu skłoniła mnie wiadomość opublikowana na fp jednego z blogów, które śledzę. Kasia Skolimowska w Czytelniczych Inspiracjach zaproponowała pozycję Coveya swoim czytelnikom, a mi przypomniała, jak bardzo tę pozycję cenię i jak wiele mnie ona nauczyła.
Warto, więc śledzić wartościowe fp i czerpać z nich pomysły na blogowe teksty.

A już niedługo o “zaczynaniu z wizją końca”, czyli drugim nawyku skutecznego działania.

Katarzyna Berska

Poznajmy się bliżej

Przede wszystkim Mama.

Z wykształcenia filolog polonista, literaturoznawca i językoznawca, grafik DTP.

Z zamiłowania choreograf tańca ludowego, fotograf.

Blogostrefa

Blogostrefa

Jedyne takie czasopismo
dla blogerów

Współpraca

FitSpirit.pl
Inspiracje Dla Szkoły
SP KAŁUSZYN
Drzewo Pokoleń

Pozostańmy w kontakcie

Współpraca

FitSpirit.pl
Inspiracje Dla Szkoły
SP KAŁUSZYN
Drzewo Pokoleń